måndag 25 januari 2010

Pudel som störning.

Idag har jag passat på att utnyttja pudeln Sonya som störning. Detta pass blev det platsliggning med att jag gosade, matade och försökte leka med S som störning. Svårt sa Yoda, framförallt när det var smarrigt färskfoder som S matades med. Att försöka leka lite med henne gick inge vidare, hon är inte riktigt lika explosiv som Yoda för att uttrycka det milt. De är verkligen kontraster. I söndags så försökte jag presentera lite gotta för henne, som torkad vom och grejer. Hon tog det försiktigt och tugga länge, vilket jag tolkade som att hon inte var så förtjust i det. Efter att ha börjat förstå henne lite mer inser jag att hon inte uttrycker sin entusiasm för saker lika starkt som Yoda. Den finns där, men på ett mer diskret sätt.

Får träna henne lite å aktivera för hennes matte, och har tänkt att passa på att pröva att shejpa henne för att utveckla mina egna erfarenheter. Första steget är att klura ut vilka belöningar hon tycker är häftiga. Hon är klok och märker snabbt vilka beteenden som lönar sig, även om hon inte är så mycket för att pröva olika. Som ni ser på filmen nedan så är hon inte speciellt snabb i sina rörelser inomhus utan tar det lugnt och försiktigt. Jämfört med Yoda framstår hon som rätt sävlig. Och Yoda framstår som helt kollrig. Vilket han är.

Inga kommentarer: