torsdag 28 januari 2010

MH onödigt?

Ja, det är det tydligen, iaf om man ska tro på Gunnar Lindgren, som är fd. chefredaktör på Brukshunden. Enligt honom verkar man få bättre utvärdering av hundar om ägarna själva får beskriva sina hundars mentalitet. Det känns rätt främmande, för jag vet en drös med människor som anser att deras hundar är "aggressiva" och inte alls förstår sin egen hunds signaler. Dessutom så är inte hundägare särskilt objektiva om sitt eget djur, alla har inte förmågan att lyfta fram både för och nackdelar hos sina djur på ett givande sätt. Lindgren refererar till att Fredrik Steen säger att det största problemet hundägare har när det kommer till honom är relaterade till aggressivitet.

Lindgren skriver även att han pratat med uppfödare av bruksraser som inte tycker MH är ett begripligt hjälpmedel i uppfödningen. De uppfödarna skulle jag inte vilja köpa hund av kan jag väl säga, om de inte ser MH som ett instrument för avelsutvärdering. Hur ska de då utvärdera hundarna? Långt i från alla bruksrasägare är ute och tävlar. Att hundägarna tycker att deras hundar är så söta och gosiga känns ju inte riktigt som en avelsutvärdering, även om kunden är nöjd med varan. Jag tycker MH är viktigt, framförallt för mig som valpköpare, där kollar jag på MH för att kunna få en liten bild av hur hunden kan vara, hur den avreagerar osv. Samt skottet. Att det bara är en massa siffror som är svåra att sätta sig in i känns som en dålig undanflykt, som uppfödare så måste man väl sätta sig in i väldigt mycket? Som valpköpare sätter jag mig in i alla siffror, det känns viktigt för mig att veta vad de betyder.

Bara för att det har en låg arvbarhet så betyder det enligt mig inte att det inte går att förändra. Avlar man endast på hundar med bra siffror på MH lär det ju på sikt ge avkommor med bra siffror, men mentalitetsförändringar sker inte över en natt i avelsarbetet. Sen tror jag personligen att tikens mentalitet är något viktigare än hanens, eftersom hon är den som fostrar valparna. Är hon rädd för ljud tex så tror jag detta smittar av sig lättare på valparna än om hanen är ljudkänslig.

Sen är ju MH inget underverktyg, det beror på dagsformen och kanske vilka som figgar. Tex vet jag hundar som har problem med män, vilket visar sig om testledaren är manlig. Eller min hund som är van med att bo i den mångkulturella förorten och därför inte bryr sig mycket om kvinnor iklädda lakan och heltäckande burka. Men det ger en iaf en hint om hur hunden kan vara i vissa situationer.

Inga kommentarer: