torsdag 7 januari 2010

korridorsslalom och värme!

Igår tränade vi en hel del inne, först shejping av att stå på bakbenen, sen slalom i korridoren. Stå på bakbenen är mest ett litet kul trick, lite övning i shejping för mig och lite hjärngympa och balansträning för honom.

Och slalomet då... När jag kollade på Susan Garretts dvd efter de två första minipassen insåg jag att jag vinklat porten fel. Dessutom så hade han mycket frustration och fattade inte, kan ju bero på att det såg fel ut. Dumma matte! Sen så blev jag frustrerad och började locka och pocka och ge diverse små hjälper med mitt kroppspråk. Där bröt jag och satte mig ned och tog en funderare, och då upptäckte jag att jag ställt portarna fel. Fy på mig! Så efter en del eftertanke så gjorde vi om det, ställde ut en port som den SKA stå och shejpade ingångar på denna. Det var mycket frustration, han sprang fel och blev förvirrad och frustrerad och började erbjuda alla möjliga beteenden. Hade gett mig attan på att ha is i magen, och efter en massa frustrationspip och gnäll så klurade han ut det. Jag underskattar min hund ibland...

Funkade bra att träna ingångar på en port i trapphuset, att ha 2 portar med 2 meter emellan KAN gå, men det bli lite tajt om utrymme. Men det går nog med lite vilja. Jag kan ju vara nere på plan 4 där porten är, med resultat att inte bara grannarna på mitt plan tycker jag är mystisk som har agilityträning inomhus, utan då kommer hela huset se mig. Mer störning där dessutom eftersom folk passerar.

Idag är det varmare ute, bara -7! Det är inte ofta man tycker det är varmt, men är ju riktigt behagligt ute! Några cm nysnö är det också. Yoda tyckte det var så varmt och skönt ute att han inte alls hade bråttom att bajsa. Rejsa runt i snön var roligare. Bajsa kan man göra nån annan gång tydligen. Jag ska iväg så han blir ensam några timmar, obajsad... Försökte förklara honom att han inte får en till chans att bajsa på 4 h men han ville ändå inte bajsa. Tokhund.

Inga kommentarer: