måndag 8 mars 2010

Underbar helg!

Haft en underbar helg med kurs ute hos Fanny Gott och Thomas Stokke i Fjugesta. Shejping var temat för kursen. Går inte att summera allt jag lärt mig i ett inlägg, men framförallt så har jag insett min egen roll i träningen: har jag varken tydliga kriterier eller något bra struktur så blir det väldigt svårt och Yoda stressar upp sig. Vi har faktiskt lyckats ha flera lugna shejpingpass under helgen då han inte blir stressad, och det är för att jag verkligen skärpt till mig och strukturerat träningen. Många intressanta saker diskuterades på kursen, och jag är väldigt laddad för att åka och träna i inomhushall ikväll.

En sak som förvånade mig i helgen var att Yoda inte en enda gång stack fram till en annan hund! Han stirrade, skällde och gick mot dem, men stack aldrig. Funderar på om det kan vara så att det beror på att det är hundar han inte känner och inte fått chansen att hälsa på. Han tröttnade dock på mig några gånger och gick iväg och nosade. Framförallt när han kände sig lite pressad av mig. Det är något jag måste tänka på, att inte köra så länge så att han hinner lulla iväg, eller hålla på och ge mig en massa lugnande signaler för att jag pushar honom, framförallt i leken...

Tack alla för en underbar helg!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Va skoj att du fick ut så mycket av kursen, ska bli spännande att höra ikväll.
Tina

Jeppsson sa...

Hm, själv shejpar jag jätteflummigt, ändrar mej hela tiden... fast hundarna är glada ändå.
Hur mycket dom lär sej är förstås en annan femma. ;-)