fredag 12 mars 2010

Sammanfattning av shejpingkursen

Här kommer en liten sammanfattning och tankar kring shejpingkursen.

Shejping av tricks
Finns flera fördelar, dels att träningen av dessa inte är på största allvar, därför är jag lite mer avslappnad och tar det med ro, istället för att vara så låst vid hur jag vill att det ska se ut sen. En målbild är bra, men måste kunna tänka utanför den(fastnar lätt när det inte blir som jag tänkt mig) Ett perfekt sätt att utveckla träningsfärdigheter, fånga och forma beteenden, och tajmning! Inser att jag mest fokuserat på att shejpa aktiva beteenden där Yoda har en hög aktivitetsnivå och rör sig mycket. Fick en riktig "aha-upplevelse" när jag under kursen insåg att man faktiskt kan shejpa lugna långsamma beteenden! Både det och massor med omvänt lockande står på vår agenda nu. Han får en helt annan sinnesstämning och fokus!

Belöningar
Behöver tänka igenom mina belöningar en del, framförallt belöningsplaceringen, och kunna utnyttja denna för att öka förståelsen hos hunden. Kampen och leken jobbar vi med och vill i framtiden kunna ha den som en bra belöning för honom. I nuläget så blir han besviken om han "måste" leka efter klicket och inte får något ätbart. Kanske han som shejpar mig där...

Belöningsfrekvensen är också viktig, för belöningarna är egentligen den enda information hunden får från oss, det är de som för hunden framåt kan man säga. Men vi behöver jobba mer med att han ska jobba sig igenom utebliven belöning, att ta sig igenom frustrationen som blir när han inte riktigt förstår vilka kriterier jag har.

Att själva belöningen börjar när hunden tittar på/ser belöningen är också något jag inte alls tänkt på förr. Det händer ofta en hel del mellan klick och belöning, mest bestående av studsande mot belöningen.. Ska föröka agera så att aktiviteten mellan dessa är näst intill noll.

Planering av träningen
Lägg upp en plan på vad jag vill träna under passet, exakt vilka kriterier jag kommer belöna. Dela upp ett beteende, som apporteringen, i flera små små beståndsdelar. Fokusera på förkunskaper, vilka som behövs för att hunden skall kunna utföra ett annat beteende. Stanna upp efter varje pass(2-4 min) och utvärdera, ända kriterier, fråga dig vad som blev rätt och fel. Var inte rädd för att ändra din plan. Att ha en tydlig start och tydligt slut på passet hjälper både dig och hunden, pausa när du behöver tänka efter, ta fram godbitar osv. Planera även övergångarna så det inte blir att stå och rota i fickorna efter mer godis och missa en massa beteenden hos hunden.

Timing
Denna timing.. Med en supersnabb liten dvärgpinscher så känner jag att jag iaf blivit bättre, men man kan bara fortsätta utvecklas. Några tips jag tog åt mig var att lägga bort klickern så fort jag kan i träningen, bara använda den när jag behöver en exakt markör. Ska också tänka på att det är bättre att missa ett tillfälle att förstärka än att förstärka fel beteende. Dock känner jag lite med Yoda att om jag missar att förstärka så tappar han lite, iaf om jag missar att förstärka 2 ggr i rad när han gör rätt, vilket gör honom rätt osäker.

När det blir fel..
Vad kostar det att göra fel? Ibland kan jag tycka att han inte ser några problem med att han får göra en ny ingång när han satt sig snett. Något att tänka på hur jag ska agera där. Han kan nämligen göra x antal fula ingångar i rad utan att bry sig om utebliven belöning. Kanske en paus är på plats då. Bra att ha en plan på hur man skall göra om det inte blir som man tänkt sig.

Leken
Denna förbannade lek.. ;) Jag ska sluta pusha honom allt för mycket, för han tycker det är lite obehagligt att bli pressad på så vis. Istället håller jag nu på stenhårt att shejpa lek lek och mera lek. Det ska kampas och det ska kampas rejält! Med kycklinghjärtan bredvid munnen och inte ska man släppa för det. Korta intensiva pass och innan han hinner tröttna.

Något jag tar med mig är att det är MITT EGET beteende som måste ändras för att hundens beteende ska ändras. Han agerar ju efter hur jag agerar. Träning handlar faktiskt mer om mitt beteende än hans.

Lärt mig så otroligt mycket av kursen, framförallt har jag fått upp ögonen lite mer för Yodas bra sidor. Han har ju kanske inte allt gratis, men mycket har han, och det gäller bara att fånga upp det där kvalitéerna han har och bygga upp självförtroendet hos oss båda. :D

3 kommentarer:

Sofie sa...

Låter som en jätterolig kurs!!

Anna H sa...

Det låter som att du fick med dig massor med bra tips och inspiration hem efter helgen. Tack för att du delade med dig!

// Anna

Kickan sa...

Jättekul att läsa :)