lördag 12 december 2009

Besök på hund2009

Idag begav jag och Yoda oss till Älsvjömässan för att bland annat sitta i rasmontern. Kom dit tidigare och hann kolla både på lite lydnad, agility samt handla lite. Yoda var måttligt imponerad över denna tillställning, han tyckte det var för mycket hundar och människor att hålla koll på. Samt att ligga på ett bord så folk kunde pilla på en var väl ingen större hit. Han gick med på det, han såg inte så besvärad ut, men han var inte så lycklig av det heller. Han lät folk peta på honom och var framåt för det mesta, men märkte att han var trött och ville dra sig undan och sova då och då.

Shoppade lite saker gjorde jag självklart. En ny träapport, ett rundsytt halsband i svart läder, massa gottesaker utan massa tillsatser i(typ som torkad fisk, älg, nöt, vom osv), en leksak och FRAMFÖRALLT ett KANINSKINN! Jag trodde aldrig jag skulle vara så exalterad över att hitta ett kaninskinn, men det är jag! När jag kom hem och vecklade ut det så insåg jag att det var en hel kanin. Lite mordbit kanske. Men blir åtråvärda leksaker för Yoda kan jag säga!

Människor frågar en underliga saker om ens ras. Några av de underligaste var väl en dam som hade någon korsning hon inte visste vad det var, och hon hade tagit några kullar på den och undrade om hon kanske skulle para tikens avkomma med en röd dvärgpinscher för att få den röda färgen tillbaka(som hennes tik hade). Jag svarade väl rätt vänligt att det liksom inte riktigt funkar så... Andra konstiga frågor var sådana som: kan de bo i lägenhet? är de enmanshundar? är de skälliga? kan de vara ensamma? jagar de? osv. Mitt eviga svar är att det beror på individ och vad man gör hunden till. Visst ha de lätt till skall och de är väldigt aktiva, och kan därför lätt gå upp i stress och då skälla.. En dvärgpinscher skäller mer än en eurasier, men det är fortfarande individuellt. Många frågor var rätt underliga, men en del kom med en del kluriga frågor där man fick tänka till.

Träffade även en hel del trevliga människor! En del jag inte sett på länge, och det var riktigt trevligt, och andra jag träffar lite oftare, det var givetvis väldigt trevligt det med ;)

Så här i efterhand har jag lite dåligt samvete för att jag utsatte honom för detta, han var inte så road av det som sagt och tyckte ibland det var rätt jobbigt och var rätt stressad. Stackarn. Det är inte en lätt miljö att vistas i för en liten hund. Han låg mest och så vacker ut iofs, och ignorerade de flesta som klappade honom.

1 kommentar:

Anonym sa...

Lustiga frågor du fick. Lite trist när folk är mer intresserade hur lite besvär det är med hunden än vad för andra egenskaper den har.
Tina