fredag 12 februari 2010

inomhusträning igen

Igår var vi i Riksten och tränade med samma gäng som senast. Den här gången kändes det mycket bättre, och 6-minuterspassen kändes nästan långa, man hade tid att tänka lite och det gav en mycket bättre träning! Jag fokuserade på att träna två saker med Yoda: Slalom samt att välja att gå till mig istället för till en skål med färskfoder:
  • Slalom: vi gjorde ingångar på en port först, sen på två portar. Han skötte sig bra, det svåraste är när vi kör ingångar från höger och att han då ska springa från min vänstra sida istället för att sitta i utgångsposition. Får jobba mer på det helt enkelt. Att shejpa honom att lämna min vänstra sida och springa mot något känns spontant fel, funderar på om jag ska lägga på någon signal att han får lämna sidan. Inte varsågod, utan kanske "kör". Som en startsignal.
  • Välja mig istället för färskfoder: Detta är svårt, och jag hade inget direkt upplägg faktiskt. När Kickan stod som skålvakt så fattade han iaf att det inte lönade sig att hoppa, skälla och stirra på henne efter ett tag, och sökte sig mot mig. Andra passet jag körde med skål som störning så hade jag ingen vakt, utan körde baklängesmarsch i närheten av skålen. Resultat: en mycket frustrerad och sur Yoda som skällde och vägrade gå när skålen. Stundtals släppte han låsningen och gjorde okej ifrån sig. Får helt enkelt jobba mer på detta, tips mottages tacksamt!
Sonya tyckte det var tråkigare att vara med denna gång, framförallt när jag tränade slalom med Yoda och kampade med en fluffig trasa. Hon fick kampa med den på slutet och busa runt lite när hon suttit tyst en stund. Har märkt att hon börjat "försvara" Yoda lite, tex när lilla Ärtan ville busa med Yoda talade fröken pudel om att detta inte var okej. *skrattar* Glömt hur det är att ha tik, på flera sätt. Att tikar ständigt flörtas med av hanhundar är en sån sak. Men hon är ju söt och luktar gott, så är ju inte så konstigt. ;)

Inga kommentarer: