torsdag 17 december 2009

17/12

Var och tränade med Tina, Anna och Malin igår i älvsjögaraget. Med tanke på nederbördens riktning och mängd så allt annat än att träna inomhus typ omöjligt nu, iaf för mig och Yoda. Att träna inne utan blåst, på asfalt och upplyst är himmelriket!

Vi tränade fritt följ samt apportering. Nu ska det greppas från marken utan en massa tassar inblandade. Han fattar fort, det är så himla kul att träna med honom när han verkligen fattar. Blev dock en hel del förväntansskall när jag plockade fram apporten.. Han satt i utgångsposition och skällde, och skällde och skällde. Han har väldigt bra uthållighet i sitt skällande. Ja, det positiva med det är väl att jag lyckats bygga upp en stort värde i att ta apporten, som han såg som ett rätt meningslöst moment förr.

Körde en platsliggning också. Det gick bra, han ligger bra och aktivt. Körde inte så långa pass, utan gick tillbaka och belönade rätt ofta. Växlade med externbelöning och belöning hos mig. En av externbelöningarna tjuvade han dock när Tina skulle belöna Freddie och sa "ta den" till Freddie, det tog Yoda som det var menat åt honom och smaskade i sig sin externbelöning. Han tyckte det var menat åt honom. ;)

Använde kaninskinnet som leksak, mycket trevligt tyckte Y. Även lite ost och torkad fisk. Köpte små torkade fiskar på mässan, det är det värsta jag varit med om, det luktar verkligen äckel päckel! Typ som gammalt fiskrens. *spyr* Yoda älskar det dock, och hans mage tolererar äckelfisken. Det gör INTE mattes luktsinne.

Idag är det fortsatt snöstorm, vår promenad som jag hade tänkt skulle bli lite längre blev ungefär 100 meter lång. När Y bajsat och kissat så vägrade han helt enkelt gå vidare utan stretade hemåt. Hade jag inte haft koppel hade han sprungit hem. Inte mig emot, det piskar snö i ansiktet hur man än vrider och vänder på sig idag.. .

1 kommentar:

Per T sa...

Känner igen det där, ibland är det nästan skönt med lite halvfrusna hundar som inte tycker snöblask och 20 sekundmeter är det bästa som finns!