onsdag 21 oktober 2009

kvällsträning

Gårdagens träning skapade en hel del nervositet hos mig, och i efterhand inser jag att jag var rätt nervös när jag tränade. Dock insåg jag nu efter lite prat med en vän att jag ska utnyttja den där nervositeten, vänja Yoda vid den så den inte kommer som en chock på söndag. Hur jag ska göra det vet jag inte riktigt ännu..

Yoda har saker för sig. Nästan så jag skulle säga att han är lite spökig. Vet inte om det beror på mörkret som plötsligt kommit, eller om det är något annat. Han kan under linförigheten komma på att det är äckligt och hoppa iväg så långt kopplet räcker och bara stirra på mig tex. Eller stirra ut i mörkret. Detta händer inte de ljusa timmarna på dygnet, utan bara när vi tränar kvällstid. Tävlingen är på dagtid, så det är inget problem då egentligen, men det är ett beteende jag inte sett hos honom förut som oroar mig lite.

Nu till det positiva med träningen: Apportering med främmande apportbock gick bra! Inga problem. Han fick pröva Freddies apport också, som är några storlekar större, och blev väl lite paff av tyngden på den.. Men han tog den och kämpade! Ellas lilla apport gick utmärkt. Förutom Yodas spökighet så följde han bra i linförigheten. Det var när det var kommendering han inte gjorde det. Antagligen min nervositet.. Vi körde en del tandvisning också. Det svåraste med det är att inte hoppa på och hälsa på TL, att bli pillad på och få tänderna kollade är inga problem.

2 kommentarer:

Dvärghundspossen sa...

Hm, knepigt när hunden har nån noja och man inte riktigt vet vad det är som får den att reagera...

Anonym sa...

Jag skulle tro att det beror på mörkret. Jag brukar passa på att förstärka Villgott när han tar kontakt och är nära i de situationerna.