torsdag 28 maj 2009

Ligg --> sitt

Jag har lånat "lydnads-bibeln" av rara Sandra och sitter nu och fnular med grundfärdigheterna i denna bok. Första utmaningen jag tar mig an är att sätta sig från liggande. Vi har shejpat i omgångar nu och nu erbjuder han det, men han har stora tendenser att flytta först fram baken och sen lyfta framkroppen på något underligt sätt. Tänkt er en mätmask i snabbspolad!

Först så försökte jag invänta att han skulle resa sig rätt. Men när belöningsfrekvensen minskar så börjar har studsa och knorra ännu mer, och stressar upp både sig själv och mig. Så vi bröt då för att jag skulle ta mig en funderare. Kom fram till att om jag ha belöningen lite bakom honom så kanske han skulle resa sig mer bakåt. Och det funka! Så nu sitter jag ned på golvet i skräddarställning och har erbjuder att sätta sig upp med tyngden bakåt! Han är nämligen väldigt fokuserad vid mina händer och drar framåt när han får godis från dem.. Däremot så kommer jag få resa mig sakta, för prövade att ställa mig upp en gång och då var skuttet tillbaka. Vi får jobba lite på det här beteendet, men det kommer nog att gå bra!

Inga kommentarer: